Ajankäyttö

 

Panosta asioihin, joista saat energiaa. Tee asioita, joista saat mielihyvää, niin kaaos ja kiire eivät syö voimiasi.

 

 

  1.  

  2.  

  3.  

  4.  

  5.  

  6.  

  7.  

  8.  

  9.  

  10.  

Kerää mielihyvää

  • Energiasäiliösi täyttyy, kun teet asioita, joista saat mielihyvää, iloa ja oivalluksia.Kerää hyvän mielen tuottajia varastoon. Varo enegiasyöppöjä (esim. jatkuva   chattaily ja pelaaminen)

                    

Irroita itsesi touhuloukusta

  • Kiire on aikavaras, sillä kiireiseen tekemiseen menee enemmän aikaa kuin kiireettömään. Pieni kiire pitää meidät vireessä, mutta jatkuva hoppu stressaa niin mieltä kuin kehoakin. Kuuntele kehosi viestiä. Keho reagoi kiireeseen: aseta itsellesi rajoja ja opi sanomaan ei.

 

Tartu ikäviin asioihin heti

  • Asioiden lykkääminen, täydellisyyden tavoittelu ja aloittamisen tuska ovat myös aikavarkaita. Asioiden torjuminen on yleensä ahdistavampaa kuin niiden kohtaaminen. Tee ikävät asiat mahdollisimman pian, sillä niiden lykkääminen vie kohtuuttomasti energiaa.

 

Riko rajasi

  • Tunnista rajoittavat uskomuksesi. Ajatteletko usein, että ”en ehdi”, ”minulla on kiire” tai ” olen myöhässä”? Vaihda nämä uskomukset päinvastaiseksi. Ajatukset vaikuttavat käyttäytymiseemme.

 

Ole jämäkkä

  • Opettele kieltäytymään asioista, joita et halua tehdä, niin saat tilaa sellaiselle, josta nautit. Asiallinen, avoin ja ystävällinen kieltäytyminen herättää kunnioitusta eikä loukkaa toista.

 

Ei-sanan käyttö on reilua

  • Kun Ihminen tietää, mitä tahtoo ja uskaltaa sanoa myös ei, hän on  ihminen, johon voi luottaa. Ystävänä hän on aarre ja läheisenä mukava ja rento.

 

 Ole läsnä tässä hetkessä

  • Irrottaudu jatkuvasta tekemisestä. Läsnäolo ja pysähtyminen ovat edellytyksiä sille, että saat valmiiksi sen, mitä teet. Palaudu rauhassa ja nauti tehdyistä töistäsi ja kiitä itseäsi onnistumisesta. Elä tätä hetkeä ja kehitä läsnäolon taitoa!

 

 

Powered by Aava 3