Nukkuminen ja lepo

 

Miksi on tärkeää nukkua?

  • Uni on tärkeää jokapäiväiselle hyvinvoinnillesi. Aamulla tunnet olosi levänneeksi ja päivän aikana virkeäksi.

  • Keskimäärin nuori tarvitsee unta 8-9 tuntia yössä, mutta unen tarve on yksilöllistä. Jos huomaat yöunesi jäävän usein alle kuuteen tuntiin tai tunnet itsesi väsyneeksi, tarkista päivärytmisi ja tee tarvittavat muutokset.

  • Nuori tarvitsee unta henkisen ja fyysisen terveytensä ylläpitämiseen. Unessa aivot saavat levätä ja hyvä uni lisää mielen hyvinvointia. Nukkuminen on aivojen keino palautua.

  • Unen tärkeimpiä tehtäviä on oppimisen ja muistin tukeminen sekä fyysisen terveyden ylläpitäminen.

  • Hyvien yöunien lisäksi lyhyet päiväunet tai rentoutuksen hetki antaa henkistä vireyttä ja toimintakykyä iltapäivään.                         

Kokeile näitä juttuja

  • Noudata säännöllisiä rutiineja nukkumisajoissasi

  • Harrasta liikuntaa, mieluiten reilusti ennen  nukkumaanmenoa.

  • Yritä olla kirkkaassa valossa päivällä.

  • Huolehdi, että makuuhuone on viileä, hiljainen ja riittävän pimeä.
  • Käytä vuodetta ainoastaan nukkumiseen.
  • Huolehdi, että kädet ja jalat ovat lämpimät.
  • Tee tavalliset iltarutiinit.
  • Mene nukkumaan rauhoittuneena ja rentoutuneena

Vältä

  • kovaa liikuntaa 2-3 tuntia ennen nukkumaanmenoa
  • mieltä innostavia tai kiihdyttäviä tapahtumia (pelaaminen yms.)
  • kofeiinipitoisia nautintoaineita
  • vuoteessa lukemista, television katselua, syömistä, tupakointia
  • alkoholin nauttimista unen saamiseksi
  • nälkäisenä tai ylensyöneenä nukkumaan menemistä
  • liiallista nesteiden juomista ennen nukkumaanmenoa
  • liian pitkiä päivätorkkuja

Muista

  • Paras nukkumaanmenoaika on silloin kun alkaa hieman väsyttää.
  • Tunnista paras nukkumaanmenoaikasi ja unirytmisi. Unirytmiä muuttaa helpoimmin niin, että nousee aamulla ajoissa ylös ja menee illalla aikaisemmin nukkumaan.
  • Päiväunet ovat joskus paikallaan. Laita kello soimaan, ettet nuku liian pitkään (yli 30min).
  • Jokaisella ihmisellä voi olla elämässään stressaavia tai vaikeita tilanteita, jotka häiritsevät unta. Yleensä tälläiset univaikeudet korjautuvat muutamassa viikossa.
  • Jos univaikeutesi pitkittyvät,  niin asiasta kannattaa tulla juttelemaan (terveydenhoitaja, psykologi, kuraattori...)

 

Lähde: Nyyti ry, elämäntaitokurssi

 

 

 

 

Powered by Aava 3