Ruuasta voimaa!

 

Ruoka on asia, josta ihmisillä voi olla usein  toisista vahvasti poikkeavia  mielipiteitä: mikä ruoka on parasta ja mikä maistuu pahalle, mitä kannattaa syödä ja mitä ei. Makuasioista ei kannata kiistellä. Samaa mieltä voimme kuitenkin olla  siitä, että meidän pitää syödä ja että se mitä syömme vaikuttaa hyvinvointiimme. Ilman säännöllistä ruokailua, energiatasomme (verensokeri) laskee, emmekä jaksa tehdä asioita. Syö hyvin niin voit hyvin!

Säännöllinen ruokailu on tapa, jonka jokainen voi, ja joka kannattaa opetella. Terve koululainen-sivustolta löydät paljon hyvää tietoa asiasta.  Laita ateriarytmi kuntoon. Kokeile Nälkämittaria, tee ateriarytmi ja välipalapäiväkirja, tai mitä jos kokoaisit itsellesi terveellisen aterian.

 

Oppilaitoksesi terveydenhoitajalta saat tarvittaessa neuvoja ruokailuun liittyvissä asioissa. Ja käy syömässä se oppilaitoksen ilmainen lounas! Se on oikeasti hyvä etu opiskelijalle. Ja tämä video kannattaa katsoa, vaikka ei urheilija olisikaan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Joskus ihmisen psyykkiset huolet ja murheet voivat heijastua syömiskäyttäytymiseen. Syömisestä voi tulla tapa hallita vaikeita tunteita. Silloin puhutaan syömishäiriöstä. Jos asia yhtään mietityttää, tule juttelemaan vaikka terveydenhoitajalle tai psykologille. Syömishäiriö on asia, joka tulee hoitaa.

 

 

 

Powered by Aava 3