Stressi ja rentoutuminen

Stressi – Mitä se on?

  • Stressi on tavallista ja sitä on kaikilla

  • Stressistä on etua silloin kun sitä on sopivasti ja se on lyhytaikaista. Sopiva stressi virittää meidät toimimaan ja parhaimmillaan parantaa suoritusta.

  • Monet opiskelijat kokevat opiskelun ajoittain aiheuttavan stressiä. Esimerkiksi esitelmät, kokeet tai lukiossa ylioppilaskirjoitukset ovat usein stressaavia tilanteita.

  • Stressi on tila, jonka tehtävänä on auttaa ihmistä selviytymään vaativasta tilanteesta.

  • Ihmisillä on yksilöllisiä eroja siinä, miten hyvin he sietävät stressaavia tilanteita. Toiset kokevat toimivansa parhaiten juuri silloin tilanne alkaa tuntua stressaavalta ja toiset kokevat stressaavat tilanteet heti negatiivisina.
  • On hyvä pitää mielessä, että stressiä ei voi eikä tarvitsekaan saada poistettua elämästään kokonaan pois. Sopivina annoksina stressi on myönteinen asia, mikä antaa meille potkua suoriutua vaativissa tilanteissa.

Nyytin Elämantaitokurssin osallistujaoppaasta sivulta 14

 

 

Tunnista negatiivinen stressi

Joskus stressaantuneisuutta voi olla vaikea tunnistaa itsessään. Pitkään jatkunut stressaava tilanne voi aiheuttaa monenlaisia oireita. Tyypillisiä oireita ovat muun muassa:

  • kielteiset tunteet: pelot, jännittyneisyys, ahdistuneisuus
  • keskittymiskyvyn puute: ajatukset saattavat kiertävät samaa rataa
  • päätöksen teon vaikeus ja välttely
  • kiinnostuksen kohteet vähenevät
  • lisähaasteet ylittävät sietokyvyn: maltinmenetys pikkuasioista, paniikki
  • hartiakivut, vatsakivut, väsymys
  • univaikeudet
  • vaikeudet ihmissuhteissa

 

Testaa oletko Stessaantunut?

 

Muista, ettei sinun tarvitse  jäädä haitallisen stressin kanssa yksin. Oppilaitoksesi kuraattori tai psykologi voi auttaa sinua stressin käsittelyssä!

 

Stressin kanssa eläminen ja rentoutuminen

 

 

  • Tunnista stressaavat tilanteet

Mieti, onko jokin oppiaine sinulle vaikea ja siksi aiheuttaa stressiä tai miten paljon pystyt illassa tekemään läksyjä ilman liiallista kuormitusta.

 

  • Tsekkaa onko elämäntapasi kunnossa

Säännöllinen päivärytmi, riittävä ja terveellinen ravinto, riittävä uni ja toimeliasuus ovat tehotoimia stressiä vastaan. Ulkoilu ja luonnossa liikkuminen on myös todettu tehokkaaksi avuksi stressiin.

 

  • Suunnittele ajankäyttösi

Suunnittele ajankäyttösi siten, että opiskelun lisäksi aikaa jää myös virkistävään vapaa-aikaan. Opettele asettamaan asiat tärkeysjärjestykseen - jos kaikkea ei ehdi tehdä, täytyy jotkut asiat yksinkertaisesti jättää tekemättä tai tehdä huonommin.

 

  • Rentoutuminen on tärkeä taito, joka auttaa meitä jaksamaan stressaavissa tilanteissa ja vähentämään stressiä

Rentoutuneen tunteen voi saada tekemällä jotain rentouttavaa, katso vinkkejä alhaalta listasta. Rentoutumista voi myös harjoitella (kts. harjoitteet).

 

  • Mikäli koet olevasi stressaantunut, mutta et oikein tiedä mitä tekisit, keskustele tilanteestasi jonkun kanssa.

Tilanteesta ääneen puhuminen vaikka kaverin, vanhempien, ryhmänohjaajan tai opinto-ohjaajan kanssa selkiyttää usein omia ajatuksia ja voit saada uusia ideoita siihen, miten selviytyä stressaavasta tilanteestasi eteenpäin. Haitallinen stressi on myös hyvä syy varata aika oppilaitoksesi kuraattorille tai psykologille.

 

Kokeile näitä: lista tavoista rentoutua ja lievittää stressaavaa oloa

Ota tavoitteeksi tehdä listalta jotain joka päivä tai keksi omia keinoja ja tee oma lista!

  • Tapaa ystäviä

  • Harrasta nautinnollista liikuntaa

  • Juo kuppi teetä

  • Pure purkkaa

  • Opettele meditoimaan

  • Hengitä syvään 5 kertaa

  • Sulje silmäsi hetkeksi

  • Ota päiväunet

  • Unelmoi, Suunnittele lomaa tai vapaapäivän ohjelmaa

  • Ajattele jotakin joka saa sinut hyvälle tuulelle

  • Anna itsellesi käsihieronta

  • Hiero jalkojasi vaikka tennispallo lattiaa vasten

  • Hiero selkääsi tennispallo seinää vasten

  • Käy kävelyllä, suuntaa luontoon tai puistoon

  • Järjestele tavaroita, tiskaa

  • Katsele ulos ikkunasta hetken aikaa

  • Venyttele

  • Pura energiaa – vaikka juoksemalla paikallasi

  • Kirjoita tuntemuksesi paperille

  • Kerro asiasta ystävälle

  • Kuuntele musiikkia josta pidät

  • Tanssi

  • Tee ristisanatehtäviä tai sudokua

  • Hoida viherkasveja

  • Halaa tai pussaile

  • Helli lemmikkiä

  • Saa itsesi nauramaan – vaikka youtube videoilla

  • Ota lämmin kylpy kynttilän valossa

  • Tee jotain luovaa esim. piirrä tai valokuvaa

  • Lue hyvää kirjaa

  • Rentoutumisharjoitus Oivamieli.fi -sivustolta

 

Tässä lisää stressiinkin sopivia itsehoitotehtäviä Mielenterveystalolta

Powered by Aava 3