Jännittäminen

 

Mitä jännittäminen on?

Jännittäminen on luonnollinen osa elämää ja kaikki jännittävät joskus. Yleensä jännittämistä aiheuttavat uudet tai haasteelliseksi koetut tilanteet kuten esilläolo, huomion kohteeksi joutuminen ja vuorovaikutustilanteet toisten ihmisten kanssa.

Kun jännitys on lievää, siihen voi liittyä myönteisiä tunteita kuten innostumista ja valppautta. Ilman jännitystä moni tilanne tuntuisikin laimealta tai tylsältä. Joskus jännittäminen saattaa kuitenkin olla niin voimakasta, että se ei ole enää hyödyllistä ja haittaa elämää.


Miksi minä jännitän?

Jännitämiseen voi olla useita syitä, kuten

  • Aiemmat kielteiset kokemukset esiintymistilanteista
  • Koulukiusatuksi tulemisen kokemukset
  • Synnynnäinen herkkyys kokea jännitystä
  • Liian kovat vaatimukset itseä kohtaan

 

Mikä avuksi jännittämiseen?

  • Harjoittele jännittäviä tilanteita pienin askelin. Jos esimerkiksi esitelmän pito koko luokalle tuntuu pelottavalta, voit pitää sen ensin ystävällesi. Ajan kanssa jännitys helpottuu, kun tilanteet tulevat tutuiksi. 
  • Muokkaa mielikuvaasi jännittävästä tilanteesta. Esiintymistilannetta ei tarvitse ajatella suorituksena, jota kuulijat arvioivat kriittisesti, vaan tilaisuutena keskustella ja vaihtaa ajatuksia muiden kanssa.
  • Kun huomaat jännittäväsi keskity hengittämään rauhallisesti, etsi mukava asento ja tunnustele miltä kehossasi tuntuu. Muista että olet turvassa, vaikka juuri nyt ei tuntuisi siltä. Mieti, mitä hyvä ystäväsi sanoisi sinulle nyt, jos olisi paikalla?
  • Ole lempeä itseäsi ja muita kohtaan. Olet arvokas ihminen juuri tällaisena, eivätkä onnistumiset tai epäonnistumiset vaikuta siihen.
  • Harjoittele rentoutumista. Hyviä rentoutumiskeinoja ovat liikunta, ulkoilu tai vaikka musiikin kuuntelu. Voit myös kokeilla erilaisia rentoutusharjoituksia.
  • Jännittämistä voi helpottaa itsetunnon vahvistuminen ja itsensä hyväksyminen herkkänä ja ujona.


Usein jännityksestä kertominen muille vie siltä pahimman terän. Jos jännityksestä puhuminen opiskelukavereille tai opettajalle tuntuu hankalalta, voit olla yhteydessä koulusi psykologiin tai kuraattoriin.

 

Linkkejä ja vinkkejä

YTHS:n jännittäjäopas

Suomen mielenterveysseura: sosiaalisten tilanteiden pelko

Artikkelikokoelma Esiintymisjännittäjälle apua, Almonkari & Koskimies, 2006

Powered by Aava 3